Tuesday, November 22, 2011

Building Program _ Architectural Studio _ Souda Port Terminal

σχεδιασμός 9
ακαδ. έτος 2011-12


[ Διδάσκων ]
Κωστής Ουγγρίνης | kugrinis@gmail.com

[ Επικουρική Διδασκαλία ]
Αγγελική Τερεζάκη | antzela_t@hotmail.com

[ Θέμα ]
Σχεδιασμός Επιβατικού Σταθμού στο Λιμάνι της Σούδας.

[ URL μαθήματος ]
http://soudaportterminaldesignstudio9tuc.blogspot.com/


Το φετινό θέμα του Σχεδιασμού 9 σας ζητάει να διερευνήσετε τη δημιουργία ενός επιβατικού σταθμού στο λιμένα της Σούδας. Το θέμα έχει τρεις βασικές κατευθύνσεις:

1_ Η πρώτη αφορά την εξυπηρέτηση του αυξανόμενου αριθμού επιβατών που φτάνουν στη Σούδα κάθε χρόνο, οι οποίοι αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τους 600.000. Καλείστε, λοιπόν, να διευθετήσετε την
παρουσία και ροή ανθρώπων και αυτοκινήτων στον άξονα λιμάνι-πλοία, την αναμονή, την εξυπηρέτηση άμεσων αναγκών (όπως λήψη εισιτηρίων) και γενικών αναγκών (όπως εστίαση και τουαλέτες). Ο μέγιστος αριθμός των επιβατών που βρίσκονται συγκεντρωμένοι σε δεδομένη στιγμή προς επιβίβαση υπολογίζεται στους 4.000. Ο αριθμός των αυτοκινήτων πρέπει να υπολογίζεται γύρω στα 40 φορτηγά/λεωφορεία/containers και 300 ΙΧ. Τα πλοία που ελλιμενίζονται είναι επιβατικά που τελούν τη γραμμή Σούδα – Πειραιάς καθώς και κρουαζιερόπλοια. Η διαφορά των δύο ειδών πλοίων βρίσκεται στην πρόθεση των επιβατών για παραμονή στην περιοχή.

2_ Η δεύτερη κατεύθυνση αφορά τη δημιουργία εγκαταστάσεων που θα δώσουν περισσότερες δυνατότητες δραστηριοτήτων στον πληθυσμό που βρίσκεται εκεί (μόνιμα ή/και προσωρινά) τονώνοντας την τοπική οικονομία και ισχυροποιώντας το στίγμα του οικισμού στην περιοχή. Η δημιουργία περαιτέρω υπηρεσιών βασίζεται στην απόφαση που οφείλετε να πάρετε ως προς την κατεύθυνση στην οποία πρέπει να κινηθεί η οικονομία της περιοχής ώστε αφενός να ενισχυθεί ο ρόλος του λιμανιού και αφετέρου να επωφεληθεί ο οικισμός (οικονομική ανάπλαση, πληθυσμιακή αύξηση, τοπική και υπερτοπική εμβέλεια κ.ά.). Οι γενικές κατευθύνσεις αφορούν τουριστικές δραστηριότητες, πολιτισμό, ψυχαγωγία, εμπόριο και υπηρεσίες. Η ενσωμάτωση επιπλέον χρήσεων μπορούν να δώσουν ζωή στο λιμάνι και πλέον των ωρών άφιξης/αναχώρησης πλοίων. Το είδος των δραστηριοτήτων που θα επιλεγούν θα επηρεάσουν έντονα και το ύφος της επέμβασής σας. Επιπλέον πιθανά να αυξήσουν και τις ανάγκες κίνησης κόσμου και αυτοκινήτων.

3_ Η τρίτη κατεύθυνση σας καλεί να εξετάσετε την επέμβασή σας σε μεγαλύτερη κλίμακα και να δημιουργήσετε ένα νέο τοπίο που θα ενώνει τον οικισμό με το λιμάνι. Είναι επιτακτική η δημιουργία ενός τεχνητού περιβάλλοντος/τοπίου που θα συνδέει, μέσα από τη δική σας ματιά, το υγρό στοιχείο με την ξηρά, το μόνιμο με το εφήμερο, τη απότομη διαφορά στάθμης θάλασσας με τα ύψη πλοίων και κτιρίων. Θα σχεδιάσετε λοιπόν ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο χωρικής επικοινωνίας της πρότασής σας με την υφιστάμενη κατάσταση με βασικό κριτήριο τη δημιουργία ενός αισθητικά αρμονικού και συμβολικά ισχυρού συνόλου.

Σαν γενικές κατευθύνσεις σχεδιασμού, έχετε υπόψη ότι μεγάλο μέρος του χώρου αναμονής μπορεί να μην είναι κλειστό (ή ακόμα και στεγασμένο). Το κτίριό σας οφείλει να είναι ενεργειακά αποδοτικό, εκμεταλλευόμενο τα χαρακτηριστικά της χρήσης του και του εγγύς περιβάλλοντός του. Να δώσετε προσοχή στο χρόνο, καθώς το κτίριό σας θα έχει μεγάλες διαφορές σε ανάγκες μεταξύ των ωρών της ημέρας αλλά και των εποχών. Τέλος, η μορφή και η σύνθεση των λειτουργιών μπορούν να είναι δομημένες έτσι ώστε να επιτρέπεται η επέκταση εφόσον χρειάζεται. Έχετε τη δυνατότητα να μπείτε στη θάλασσα, να σκάψετε κάτω από την επιφάνεια και γενικά να βγείτε εκτός ορίων εφόσον αιτιολογείτε τις ενέργειες σας.

Παραδείγματα και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες όπως βιβλιογραφία, pdf, url, φωτογραφίες και ο,τιδήποτε άλλο θεωρείται χρήσιμο, θα αναρτώνται στο διαδικτυακό τόπο http://soudaportterminaldesignstudio9tuc.blogspot.com/. Εδώ μπορούμε να βάζουμε όλοι κάτι που βρήκαμε χρήσιμο για τους υπόλοιπους και μπορεί να λειτουργήσει και σαν τόπος συζητήσεων. Τέλος, οποιεσδήποτε αλλαγές του προγράμματος προκύπτουν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα ανακοινώνονται εκεί, οπότε επιλέξτε να σας ενημερώνει το blog αυτόματα για κάθε αλλαγή.

Η περιοχή επέμβασης φαίνεται στο αρχείο autocad της περιοχής, με τη κόκκινη διαγράμμιση.

Τα περισσότερα αρχεία μας τα έδωσε η συμφοιτήτρια σας Αγγελική Τερεζάκη, που κάνει διπλωματική ένα διευρυμένο, αντίστοιχο θέμα στην περιοχή και θα μας βοηθάει όποτε ευκαιρεί.




Παράρτημα 1

 Δεδομένα σχεδιασμού

Βασικά κτιριολογικά στοιχεία που πρέπει να ικανοποιηθούν:
- Χώροι κίνησης και αναμονής επιβατών (4000 επιβάτες) 6000-8000 μ2
- Χώροι εξυπηρέτησης κοινού 200 μ2
- Χώροι γραφείων Λιμένος 400 μ2
- Χώροι καταστημάτων/γρήγορο φαγητό 200 μ2
- Χώροι ναυτιλιακών/τουριστικών εταιρειών 300 μ2
- Αποθηκευτικοί χώροι 200 μ2
- Χώρος κίνησης και στάθμευσης οχημάτων 8000 μ2
- WC 80 μ2
- Τεχνικές εγκαταστάσεις 400 μ2
Σύνολο 7780-9780 μ2 (+8000 μ2 κίνηση και στάθμευση)

Πιθανά κτιριολογικά στοιχεία που μπορούν να ενσωματωθούν:
- Χώροι εστίασης και καφέ
- Χώροι ψυχαγωγίας (παιδικές χαρές, αθλητικές εγκαταστάσεις, νυχτερινά club)
- Χώροι πολιτισμού (θέατρα, κινηματογράφοι)
- Χώροι εμπορικών συγκροτημάτων (μικρές αγορές, εμπορικά κέντρα)
- Χώροι γραφείων
Τα μεγέθη των παραπάνω χρήσεων θα εξαρτηθούν από τις προθέσεις της κάθε πρότασης.

Σχεδιαστικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη:
- Άφθονος φωτισμός και αερισμός χωρίς ενόχληση
- Άνετη πρόσβαση στους εξωτερικούς χώρους και δυνατότητες διαφυγής
- Διαχείριση ορίων (μέσα-έξω, ιδιωτικό-δημόσιο)
- Βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και ενεργειακή αυτάρκεια
- Δυνατότητα επέκτασης
- Πράσινο και δημιουργία πάρκου
- Εναλλαγή καιρικών συνθηκών και έντονα καιρικά φαινόμενα

Σχεδιαστικά στοιχεία που μπορούν να ληφθούν υπόψη:
- Προσαρμογή στις διαφορετικές ανάγκες ανά χρονική περίοδο



Παράρτημα 2

 Διαδικασία Μαθήματος

- Το μάθημα θα ξεκινάει στις 9.00 και θα τελειώνει στις 17.00 κάθε Τρίτης.
- Θα γίνουν επισκέψεις άλλων διδασκόντων για διεύρυνση της συζήτησης των θεμάτων.
- Θα σχηματιστούν ομάδες εργασίας των 2-3 ατόμων.
- Οι ομάδες εργασίας θα ετοιμάσουν τις εξής παρουσιάσεις οι οποίες θα βαθμολογηθούν:
- Αναγνώριση περιοχής και ανάδειξη σημαντικών στοιχείων που επηρεάζουν το σχεδιασμό.
- Στήσιμο κεντρικής ιδέας, σχεδιαστικής κατεύθυνσης και γενικού κτιριολογικού.
- Τελική μορφοποίηση σύνθεσης.
- Θέματα υλοποίησης και κατασκευαστική λογική (τρόποι εφαρμογής, ειδικές λεπτομέρειες κατασκευής, δυνατότητα συναρμολόγησης).
- Τελική παρουσίαση και παράδοση θέματος

Οι παρουσιάσεις θα ισχύουν μόνο όταν αναρτηθούν στο blog του μαθήματος.


 Παράδοση θεμάτων

Τα ζητούμενα παραδοτέα είναι:
- Σκίτσα, κείμενα, φωτογραφίες και ο,τιδήποτε άλλο σας ενέπνευσε για τη συνθετική προσέγγιση
- Τοπογραφικό σε 1:500 με χωροθέτηση του υπό σχεδίαση κτιρίου και των συνδέσεών του με την περιοχή
- Κατόψεις, όψεις και τομές σε κλίμακα 1:200
- Επιλεγμένα τμήματα της πρότασης σε 1:100 ή 1:50.
- Πίνακες υλικών και δομικών στοιχείων καθώς και λεπτομερειών κατασκευής και συναρμολόγησης σε κλίμακα 1:10 (ή σε κάποιες περιπτώσεις χωρίς κλίμακα)
- Βασική μακέτα σε κλίμακα που επιλέγετε ώστε να φαίνεται καλύτερα η πρότασή σας
- Μακέτες εργασίας (όσες κάνατε κατά τη διάρκεια της συνθετικής διαδικασίας)
- Τρισδιάστατες απεικονίσεις
- Σχέδια/collage που θεωρείτe ότι εξηγούν καλύτερα τη δουλειά σας







Καλή επιτυχία

No comments:

Post a Comment